Wat te doen aan een dikke buik?

Juiste buikomvang en BMI-waarde

U wilt weten of u een gezond gewicht heeft. Het is belangrijk om goed voor uw lichaam te zorgen. Hoe cliché het ook klinkt, we moeten namelijk nog ons hele leven met ons lichaam vooruit en zoals de uitspraak luidt: meten is weten. Door een Body Mass Index meting en een meting van de buikomvang te doen, komen we hierachter. Hieronder volgt voor beide situaties een overzicht.

De BMI berekenen

De BMI is een formule die de verhouding tussen de lengte en het gewicht beoordeelt. U kunt de formule invullen, maar u kunt ook online uw BMI berekenen. Hiervoor vult u alleen uw lengte en gewicht in en vervolgens komt hier een waarde uit. Onderstaand kunnen de waarden worden afgelezen.

  • Heeft u een BMI-waarde onder de 18,5? Dan is er sprake van ondergewicht
  • Heeft u een BMI-waarde tussen de 18,5 en 25? Dan zit u op een gezond gewicht.
  • Een BMI tussen de 25 en 30? Dan is er sprake van overgewicht.
  • Wanneer u boven de 30 zit dan is er sprake van zwaar overgewicht.

Omdat de BMI formule alleen kijkt naar de verhouding tussen de lengte en het gewicht, is het altijd belangrijk dat u hier ook een buikmeting bij doet. Iemand met veel spiermassa heeft al snel een overgewicht, terwijl dat niet helemaal terecht is.

De buikomvang meten

Om uw buikomvang te meten, meet u bij de onderkant van de ribben en bij de bovenkant van uw bekken. Dit is bij veel mensen het dunste stuk van de taille. Aan de hand van de onderstaande informatie is het resultaat af te lezen.

  • U heeft een te licht gewicht wanneer de buikomvang minder dan 68 centimeter is.
  • Tussen de 68 en 80 centimeter is een goede meting.
  • Tussen de 80 en de 88 centimeter is een niet gezonde meting.
  • Boven de 88 centimeter is veel te veel. In dat geval is het zaak om snel af te vallen.