Tips tegen een dikke buik

augustus 12, 2019 Uit Door admin

Een dikke buik wordt veroorzaakt door buikvet. We onderscheiden 2 soorten vet. Het onderhuidse vet en visceraal vet. Het visceraal vet is het vet wat rondom de organen ligt opgeslagen. Dit type vet is gevaarlijk voor onze gezondheid. Visceraal vet verhoogt het risico op diabetes type 2, hart- en vaatziekten, een verhoogde bloeddruk en een verhoogd cholesterol. In dit artikel zullen we bekijken hoe u buikvet kunt verbranden zodat u het risico op deze chronische ziekten zo laag mogelijk kunt houden.

Tip 1: eet meer eiwitten

Nu verwacht u misschien allerlei tips over buikspieroefeningen die u moet doen in de strijd tegen buikvet. Dit is echter niet nodig, al kan het natuurlijk geen kwaad. Het is namelijk zo dat u makkelijker afvalt door minder te gaan eten dan door meer te gaan bewegen. Zo moet u een half uur wielrennen om het aantal kcal van een belegde boterham te verbranden. U snapt dat het makkelijker is om een boterham minder te eten.

Bij deze tip is het de bedoeling dat u meer eiwitten eet maar tegelijkertijd minder koolhydraten gaat eten. Anders zou u alleen maar meer kcal gaan eten wat niet de bedoeling is. Het is de bedoeling dat u minder kcal gaat eten maar dat het aandeel aan eiwitten in uw voeding groter wordt ten koste van de koolhydraten.

De reden om meer eiwitten te gaan eten is dat eiwitten zorgen voor een betere verzadiging. Omdat ze moeilijk te verteren zijn blijft eiwitrijke voeding langer in de maag. Hierdoor duurt het langer voordat de maag leeg is en heb u langer een verzadigd gevoel. Dit voorkomt dat u tussen de maaltijden door onnodig gaat snoepen en of snacken. Wat natuurlijk heel veel scheelt voor het totale aantal kcal wat u over de gehele dag gezien zal eten.

Tip 2: sla af en toe een maaltijd over

Door een maaltijd over te slaan spaart u natuurlijk de nodige kcal uit. Maar het voordeel van deze besparing op kcal is groter dan het lijkt. Om buikvet te kunnen verbranden is het belangrijk dat u vet kan verbranden. Als u lichaam vet verbrand dan zal het automatisch ook het buikvet verbranden. Indien u een periode van 12 uur of langer, achtereen, niet eet dan raken u koolhydraatreserves (glycogeen) uitgeput. Koolhydraten zijn de voorkeursbrandstof van u lichaam. Nadat deze uitgeput zijn schakelt u lichaam over op het verbranden van vet. Een effectieve manier is daarom door na het avondeten niets meer te eten en pas weer met de lunch wat te eten. Stel u eet om 18 uur en u luncht pas weer de volgende dag om 12 uur. U hebt dan een periode van 18 uur opeenvolgende uren waarin u niets gegeten hebt. Van deze 18 uur zal u lichaam ca. 6 uur in de vetverbrandingsmodus zijn waardoor u buikvet verbrand. Als u echt het maximale uit u vastenperiode wilt halen dan ga u nog even sporten of wandelen voordat u gaat lunchen. U lichaam wordt dan gedwongen nog meer vetten te gaan verbranden voor het leveren van u inspanning.

Tip #3: doe aan krachttraining

Iedere vorm van sport is natuurlijk altijd goed. Met sport verbrand u calorieën en het is gezond. Krachttraining heeft zo zijn voordelen als u van u dikke buik af wilt. Buikspieroefeningen helpen u aan een beter figuur waardoor de buik minder op zal vallen. Maar eigenlijk is iedere vorm van krachttraining goed voor u buik, of u nou u beenspieren traint of u borstspieren. Na de training blijf u namelijk calorieën verbranden door het after-burn effect. Om te herstellen van de training heeft u lichaam calorieën nodig. U verbrand met krachttraining dus meer dan alleen de calorieën die u tijdens de training verbrand.

Door regelmatig aan krachttraining te doen zal u spiermassa toenemen. Dit is gunstig als u vet wilt verbranden. Meer spiermassa zorgt er namelijk voor dat u stofwisseling sneller zal gaan verlopen. Door de versnelde stofwisseling verbrand u iedere dag meer calorieën, er van uitgaande dat u hetzelfde blijft eten zal u dus vet gaan verbranden en het buiku kwijt raken.

Tip #4: stop met frisdrank

Soms wordt gedacht dat u door het eten van vet een buiku krijgt. Maar het zijn vaak de suikers die de boosdoener zijn. De suikers in frisdranken zijn het meest slecht. Onze hersenen hebben moeite om de calorieën uit vloeistoffen te registreren. Ze worden niet meegeteld bij de totale calorieinname van die dag, in tegenstelling tot de calorieen uit vast voedsel. Hierdoor drink u meer calorieen dan u lichaam nodig heeft en stop u niet vanzelf als u genoeg hebt.

Suiker heeft tevens een slecht effect op de bloedglucose. Omdat de suikers in frisdrank vloeibaar zijn worden ze direct door het lichaam opgenomen. Dit geeft een piek in de bloedglucose en het lichaam zal er alles aan doen om de bloedsuikers weer naar normale waarden te brengen. Dit doet het lichaam door snel een grote hoeveelheid insuline aan te maken. Het insuline zorgt ervoor dat de cellen open gaan en het glucose opgenomen kan worden. Het hormoon insuline is voor het lichaam echter ook een teken dat er voldoende energie uit de voeding aanwezig is waardoor het lichaam het signaal krijgt om aan de energiereserves te gaan werken. Met andere woorden: het lichaam gaat vet op slaan. Het is dan ook niet voor niets dat insuline het vet opslag hormoon wordt genoemd.

Frisdrank vervangt u daarom het beste met water, zwarte koffie of groene thee.